5 چیزی که فرهنگ سازمانی شما برای درست کردن آن نیاز دارد
چه عناصری نحوهی ارزیابی فرهنگ شرکتی را توسط کارکنان مشخص میکنند؟ برای پاسخ به این پرسش، زبانی که کارکنان برای توصیف شرکتهای خود استفاده میکنند را بررسی کردهایم. وقتی کارکنان یک نظرسنجی در Glassdoor را تکمیل میکنند، نه تنها به فرهنگ شرکتی نمره میدهند، بلکه به صورت خودکاراهدافشان و موانعی که در کار مواجه هستند را نیز بیان میکنند.
موضوعاتی که برای بحرانی کردن انتخاب میکنند نشاندهنده عوامل مهم برای آنها هستند و احساساتشان نسبت به هر موضوع را نیز میرسانند. با تحلیل نظرات مثبت و منفی در Glassdoor و ارتباط آن با فرهنگ، میتوان درک کرد که کارکنان وقتی از فرهنگ یک شرکت صحبت میکنند، به چه موضوعاتی اشاره میکنند.
ما در CultureX، شرکتی که تأسیس کردهایم، با استفاده از پلتفرم طبیعی زبان، تحلیل بیش از 1.4 میلیون نظرات کارکنان را انجام دادهایم. این ابزار طراحی شده برای تجزیه و تحلیل بازخوردهای کارکنان است و به ما امکان میدهد با دقت بالای 90 درصد، متون آزاد را در بیش از 150 موضوع مختلف دستهبندی کنیم، و همچنین اصطلاحات تجاری، کلمات تخصصی، اصطلاحات و عبارات عامیانه را شناسایی کنیم.
برای تعیین عوامل مؤثر در پیشبینی امتیاز کلی فرهنگ یک شرکت، مقادیر SHAP (توضیحات افزودنی Shapley) را برای هر موضوع محاسبه کردهایم. SHAP بر اساس یک مدل تئوری بازی است که توسط لوید شپلی، برنده جایزه نوبل، توسعه یافته است. این رویکرد تمام ترکیبهای ممکن از ویژگیها را در یک مدل پیشبینی مورد بررسی قرار میدهد تا تأثیر هر ویژگی بر نتیجه را برآورد کند. به این ترتیب، ما میتوانیم بفهمیم که کدام جنبههای فرهنگی بیشترین تأثیر را در تعیین امتیاز کلی فرهنگ یک شرکت دارند.
قبل از ادامهی متن، فرصت دارید تا فکر کنید کدام جنبه از فرهنگ شرکت بر اساس توضیحاتی که داده شد، انتظار دارید بیشترین تأثیر را بر امتیاز کلی شرکت داشته باشد. نتایج ممکن است شما را متعجب کند. ممکن است فکر کنید که جنبههایی مانند روابط دوستانه در محیط کار، امکانات زمانی انعطافپذیر یا حجم کار قابل مدیریت مهم باشند و تأثیر بسیاری در امتیاز فرهنگ شرکت داشته باشند. اما نتایج نشان میدهد که این جنبهها بر امتیاز کلی فرهنگ شرکت کمتری دارند یا حتی هیچ تأثیری ندارند.
5 عنصر فرهنگی که برای کارمندان مهم است
- فواید. ارزیابی کارکنان از تمام مزایای ارائه شده توسط کارفرما.
- امتیازات ارزیابی کارکنان از امکانات و امتیازات محل کار.
- یادگیری و توسعه. ارزیابی کارکنان از فرصتهای یادگیری رسمی و غیررسمی.
- امنیت شغلی. امنیت شغلی درک شده، از جمله ترس از اخراج، برون مرزی و اتوماسیون.
- سازماندهی مجدد نحوه نگرش کارکنان به سازماندهی مجدد، از جمله فراوانی و کیفیت.
عناصر فرهنگ شرکتی که برای کارمندان مهم است
نویسندگان با استفاده از ارزشهای SHAP، بیش از 150 موضوع مرتبط با فرهنگ شرکت را تجزیه و تحلیل کردند تا بفهمند کدام جنبههای فرهنگی برای کارکنان اهمیت بیشتری دارد. میلهها نمایانگر اهمیت نسبی هر موضوع فرهنگی در پیشبینی امتیاز کلی فرهنگ یک شرکت هستند. به عنوان مثال، احترام در محل کار با اهمیت 17.9 برابری نسبت به موضوع متوسط، یکی از موارد قویتری است که به تعیین امتیاز فرهنگی کمک میکند.
شناسایی و رسیدگی به رهبران سمی، انجام کاوش عمیقتر برای درک رفتار آنها، و یا حتی حذف آنها از موقعیتهای رهبری، اقداماتی محکم و موثر هستند که سازمانها میتوانند برای مقابله با افرادی که فرهنگ سازمانی را تضعیف میکنند، انجام دهند. این اقدامات میتوانند به سازمان کمک کنند تا افراد مخرب را شناسایی و ریشهکن کند، که در غیر این صورت ممکن است سازمان را در معرض خطرهای قانونی یا اعتباری قرار دهند.
غرامت و مزایا
1.مزایا.
وقتی به پیشبینی امتیاز فرهنگ یک شرکت میپردازیم، مزایای ارائه شده به کارکنان دو برابر اهمیت غرامتها دارند. مزایایی که به تمام کارکنان ارائه میشود مهم است، اما نوع مزایایی که بیشترین تأثیر را بر شغل کارکنان دارد متفاوت است. بیمه درمانی و مزایای پیشبینیشده بیشترین اهمیت را برای کارکنان خط مقدم دارند، در حالی که مزایای بازنشستگی مانند طرحهای 401(k) و حقوق بازنشستگی برای کارکنان یقه سفید اهمیت بیشتری دارند.
البته، این معنا ندارد که غرامتها اهمیتی ندارند. رهبران ممکن است تصمیم بگیرند غرامتها را افزایش دهند، به ویژه برای کارکنان خط مقدم، زیرا این موضوع از نظر عدالت اجتماعی مهم است. به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده در سال 2019 نشان داد که 44٪ از خانوادههای ایالات متحده درآمد کافی برای پوشش هزینههای زندگی خود را ندارند. اما در مقایسه با سایر جنبههای فرهنگی، حفظ کارکنان با استفاده از فرهنگ سازمانی، به ویژه در میان کارکنان جوان، اهمیت کمتری دارد.
2.امتیازات.
کارمندان در بررسیهای خود به 450 نوع امتیاز مختلف اشاره میکنند، از بازیهای آرکید تا کلاسهای زومبا. اما در میان مزایایی که بیش از 50 کارمند اشاره کردهاند، قهوه واقعاً مزیت اصلی است و در بیش از 97 درصد مواقع دارای امتیاز مثبت است. مزایای کمتر رایج مانند وعدههای غذایی نامحدود، صبحانه در محل و شراب رایگان نیز با 100٪ احساسات مثبت در میان کارمندان مورد قبول قرار میگیرد.
کارمندان از امکانات مختلف قطعاً استقبال میکنند، حتی اگر انتظار خاصی نداشته باشند. وقتی به آنها پیشنهاد میشود، قدردانی میکنند. درصد کمی از کارمندان به مزایا اشاره کنند، بر امتیاز فرهنگ شرکت تأثیر چندانی ندارد، اما زمانی که بیشتر از آن اشاره میکنند، شرکتها تغییرات قابل توجهی در رتبهبندی فرهنگ خود مشاهده میکنند.
رویدادهای اجتماعی سازماندهی شده توسط شرکت، به شدت پیشبینیکننده امتیاز فرهنگ بالا هستند. حتی وقتی به طور کلی نگاهی به نظرات کارمندان در مورد امتیازات بیندازید، رویدادهای اجتماعی مانند تمرینات تیم سازی، ساعات شادی و پیک نیک به عنوان یک پیشبینی قوی برای امتیاز فرهنگ بالا معرفی میشوند. سازماندهی اینگونه رویدادها یک راه موثر و هزینهای برای مدیران است تا فرهنگ سازمانی را با جذب و حفظ کارمندان بهبود ببخشند.
3.یادگیری و توسعه.
تقریباً یک سوم از همه کارمندان در بررسیهای خود فرصتهایی را برای آموزش یا پیشرفت شخصی ذکر میکنند که این موضوع را به سومین موضوع مورد بحث (پس از مدیریت و جبران خسارت) تبدیل میکند. کارمندان در شرکتهای فرهنگ 500 نسبت به برنامههایی که برای مطابقت یا بازپرداخت شهریه دانشگاه و فرصتهایی برای قرار گرفتن در معرض مدیران ارشد، بهویژه در ابتدای کارشان، بسیار مثبت است. تجزیه و تحلیل همچنین نشان می دهد که مزایای یادگیری و توسعه برای کارگران یقه سفید نسبتاً مهمتر از کارکنان خط مقدم است.
امنیت شغلی و سازماندهی مجدد
امنیت شغلی: اگرچه مدیران امنیت شغلی را به عنوان بخشی از فرهنگ شرکت معمولاً مد نظر قرار نمیدهند، اما برای کارمندان اهمیت زیادی دارد. هر چه تعداد کارمندانی که در مورد اخراج، برونسپاری یا احتمال اخراج صحبت میکنند، بیشتر باشد، شرکت از نظر فرهنگ رتبهبندی پایینتری دارد.
سازماندهی مجدد: اکثر کارمندان نظر منفی در مورد سازماندهی مجدد دارند. در نمونه فرهنگ 500، کارکنان در 97 درصد مواقع نظر منفی دادهاند. هر چه تعداد کمتری از کارمندان در مورد سازماندهی مجدد صحبت کنند، امتیاز فرهنگی شرکت بالاتر است. وقتی کارمندان به سازمانهای مجدد اشاره میکنند، به احتمال زیاد در مورد تغییرات سریع، ناهماهنگی در استراتژی، و عدم شفافیت در مورد استراتژی بحث میکنند.
چالشهای بازگشت به کار پس از کووید-19: رهبران با چالشهای فراوانی در بازگشت به شرایط عادی مواجه هستند، از جمله حفظ نیروی کار استعدادآمیز، جذب نیروهای جدید، و حفظ فرهنگ سالم. فهم عناصر فرهنگ مهم برای کارمندان میتواند به رهبران در حفظ تعامل و فرهنگ پر جنب و جوش در حین گذار به شرایط جدید کمک کند. این فرهنگ برای موفقیت در آینده و تطابق با تغییرات در نیروی کار ضروری است.