اخبار

رویدادهای مهم جهان در سال 2021: از کانال سوئز تا طالبان و بحران آب و هوا

The Ever Given زنجیره تامین جهان را تهدید می کند

در ماه مارس، کشتی کانتینری “اور گیون” با نام “Ever Given” در کانال سوئز مصر گیر کرد و بسیاری از مسیرهای دریایی بین‌المللی را مسدود کرد، که باعث ایجاد سر و صدای زیادی شد.

این کشتی عظیم ۴۰۰ متری که به شرکت “اورگرین مارین کورپ” تعلق داشت، در حال حرکت به سمت هلند بود که به دلیل طوفان شن، در کانال به گل نشست.

وضعیت زمانی پیچیده‌تر شد که تلاش‌های اولیه برای حرکت دادن کشتی ناکام ماند و از دو قطعه تجهیزات بزرگ برای بازگرداندن “اور گیون” به آب استفاده شد.

این حادثه منجر به سیل مم‌ها در فضای مجازی شد که در برخی از آنها کشتی و تجهیزات حفاری به داستان داوود و جالوت در کتاب مقدس تشبیه شدند.

با گذشت روزها، تأثیر بر کشتیرانی جهانی افزایش یافت زیرا هیچ کشتی دیگری نمی‌توانست از کانال عبور کند. این موضوع باعث شد میلیاردها دلار ارزش تجارت دریایی به طور روزانه متوقف شود. مقامات مصری عذرخواهی کردند و از هلندی‌ها برای کمک به رفع مشکل دعوت شد.

طالبان افغانستان را تصرف کردند

در ۱۵ اوت، پس از خروج نیروهای باقی‌مانده آمریکا از افغانستان برای پایان دادن به جنگی دو دهه‌ای، طالبان کنترل این کشور را به دست گرفتند.

طالبان به سرعت شهرهای مختلف از جمله پایتخت، کابل، را طی چند روز تصرف کردند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی نشان می‌داد که افغان‌ها و اتباع خارجی به روش‌های مختلف از کشور فرار می‌کردند، از طریق زمین یا هوا.

بسیاری از مردم نگران بودند که طالبان ممکن است دوباره قوانین سختگیرانه اسلامی را اعمال کنند، همانطور که در دوره اول حکومت خود از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ انجام داده بودند.

تصاویر منتشر شده از افغانستان، غیرنظامیانی را نشان می‌دهد که در فرودگاه‌ها منتظر خروج از کشور هستند، و حتی برخی از آنها از دیوار مرزی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بالا می‌روند. شدت ناامیدی در برخی موارد به حدی بود که افراد برای فرار، به یک هواپیمای نظامی آمریکایی چسبیدند که در حال برخاستن بود.

تلاش‌های بین‌المللی برای کمک به پناهجویان آغاز شد و دولت کانادا در ابتدا وعده داد که ۲۰۰۰۰ پناهنده را اسکان دهد و سپس در ماه سپتامبر این تعداد را به ۴۰۰۰۰ نفر افزایش داد.

با این حال، تاکنون تنها حدود ۱۳۵۰ پناهجوی افغان که توسط سازمان‌های خصوصی حمایت می‌شوند، به کانادا رسیده‌اند. برای بررسی نحوه مدیریت این بحران توسط دولت، یک کمیته پارلمانی تشکیل شده است.

ژنرال بازنشسته کانادایی، دیوید فریزر، فرمانده سابق نیروهای ناتو در افغانستان، گفت: “خوشحالم که این موضوع بررسی می‌شود، زیرا کانادایی‌ها باید بزرگی چالش و بحران انسانی را که با آن روبرو هستیم، درک کنند.” او در اوایل دسامبر این اظهارات را بیان کرد.

او اضافه کرد: “این بحران هنوز پایان نیافته است و وضعیت همچنان بحرانی است. ما باید بدانیم که دولت برای بهبود این وضعیت چه برنامه‌ای دارد. این کمیته در واقع یک ممیزی برای جمع‌آوری این اطلاعات و اطلاع‌رسانی به کانادایی‌ها است.”

مسابقه فضایی میلیاردرها

پرتاب موشک در سال 2021 یکی از موضوعات داغ بود، زیرا شرکت‌های SpaceX، Blue Origin، و Virgin Galactic برای انقلابی کردن و تجاری‌سازی سفرهای فضایی با یکدیگر رقابت می‌کردند.

این سال شاهد سفر مسن‌ترین و جوان‌ترین افراد به فضا بود، اولین زن چینی پیاده‌روی فضایی انجام داد و اولین پرواز فضایی متشکل از شهروندان خصوصی با موفقیت مدار زمین را ترک کرد.

بلو اوریجین، که توسط جف بزوس، بنیانگذار آمازون، ایجاد شده است، سه پرواز فضایی موفقیت‌آمیز را در سال 2021 انجام داد.

ویرجین گالاکتیک، تأسیس‌شده توسط ریچارد برانسون، طی سال گذشته دو پرتاب موفقیت‌آمیز انجام داد که به خلبان دیو مکی اجازه داد رکورد دست‌یابی به فضا را دو بار در یک سال تقویمی بشکند.

در حالی که بزوس و برانسون بر انتقال شهروندان خصوصی به فضا متمرکز بودند، ایلان ماسک و شرکتش اسپیس ایکس بیشتر بر پیشرفت فناوری موشک‌ها تمرکز کرده بودند. تا دسامبر، اسپیس ایکس 31 پرتاب موفقیت‌آمیز را به ثبت رساند.

کانادا با بحران آب و هوا مبارزه می کند

آتش‌سوزی‌های جنگلی و سیل‌های ویرانگر باعث خرابی‌های زیادی در بریتیش کلمبیا شدند.

بر اساس گزارش سرویس آتش‌نشانی بریتیش کلمبیا (BC Wildfire Service)، از اول آوریل تا 30 سپتامبر، دماهای بی‌سابقه و رعد و برق منجر به وقوع 1610 آتش‌سوزی در مساحتی بالغ بر 868203 هکتار شدند.

این آتش‌سوزی‌ها روستای لیتون را به کلی نابود کردند و چندین منطقه داخلی دیگر را نیز ویران کردند.

تابستان با این شرایط سخت پایان یافت و وارد پاییز شدیم که با باران‌های سنگین و رودخانه‌های جوی همراه بود، و به سیل‌های شدید در بسیاری از مناطق بریتیش کلمبیا منجر شد.

در ماه نوامبر، این استان با هفت رودخانه جوی و سه بمب هواشناسی مواجه شد. طبق اعلام دولت کانادا، بین 14 تا 15 نوامبر، تنها در دو روز نزدیک به 300 میلی‌متر باران در بخش‌هایی از دره فریزر بارید.

این وقایع باعث مرگ شش نفر و از بین رفتن 1.3 میلیون حیوان شدند، همچنین بیش از 15000 نفر مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند، زیرا خطوط ریلی و بزرگراه‌ها به شدت آسیب دیدند.

تلاش‌های بازسازی در سراسر بریتیش کلمبیا همچنان ادامه دارد، اما اثرات این حوادث همچنان در زنجیره تامین در سراسر کانادا احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا