آموزشی

ترفندها و تنظیمات مفید در ویندوز 10: از مدیریت GPU تا کنترل مصرف داده‌ها

ویندوز 10 مملو از ویژگی های مفید و پنهان است که ارزش کاوش را دارد. بهترین نکات و ترفندها را در اینجا بررسی کنید. پس مشکلاتی دارد که پیشنهاد امروز ماست.

مدیریت GPU هر برنامه

به‌روزرسانی آوریل 2018 ویندوز 10 این قابلیت را به ویندوز اضافه کرد که هنگام باز کردن برنامه‌های خاص، از کدام سخت‌افزار گرافیکی – گسسته یا یکپارچه – استفاده کند. جالب به نظر می رسد، اما اگر لپ تاپ مخصوص بازی دارید و می خواهید دوام بیشتری داشته باشد، این ویژگی می تواند بسیار مفید باشد. به‌طور پیش‌فرض، راه‌اندازی یک بازی به گرافیک‌های مجزا تغییر می‌کند، که انرژی بسیار بیشتری نسبت به هسته‌های گرافیکی یکپارچه در تراشه‌های اینتل و AMD Ryzen مصرف می‌کنند. اما بسیاری از بازی های مستقل و یکپارچهسازی با گرافیک یکپارچه به خوبی بازی می کنند. با مدیریت GPU هر برنامه ویندوز 10، می‌توانید به صورت دستی به سیستم بگویید که برای بازی‌هایی که نیازی به فشار اضافی ندارند، از گزینه کم مصرف‌تر استفاده کند.

به Settings > Display بروید، سپس روی پیوند تنظیمات گرافیک در پایین صفحه کلیک کنید تا شروع به کار کنید.

برای افزایش تعداد فالوور اینستاگرام، تمرکز بر روی محتوا و تعامل با مخاطبان بسیار مهم است. ارسال منظم تصاویر و ویدئوهای جذاب، استفاده از هشتگ‌های مناسب، و برقراری ارتباط فعال با فالوورها از جمله راهکارهای موثر است. برگزاری مسابقات و همکاری با اینفلوئنسرها نیز می‌تواند به افزایش تعداد فالوور کمک کند. همچنین استفاده از تبلیغات پرداخت‌شده برای رسیدن به مخاطبان جدید نیز یک استراتژی کارآمد است. در این فرآیند، “GPU” مخفف “Graphics Processing Unit” به دلیل نقش آن در پردازش گرافیک و تسریع رندرینگ تصاویر می‌تواند در تولید محتوای بصری باکیفیت و جذاب، به‌خصوص برای تولید ویدئوها، بسیار مفید باشد.

فایل های OneDrive در صورت تقاضا

برگشته، حوزه! OneDrive Files on Demand ویژگی “placeholder” ویندوز 8.1 را برای سرویس ذخیره سازی ابری آماده شده در ویندوز 10 احیا می کند. OneDrive Files on Demand همه فایل هایی را که در OneDrive ذخیره کرده اید در پوشه ای روی رایانه شخصی خود نشان می دهد، اما آنها فقط نشانگر هستند. با ابر همگام‌سازی می‌شود—در واقع فایل‌های نصب شده روی رایانه شخصی شما نیستند. مگر اینکه شما بخواهید آنها باشند. می توانید انتخاب کنید کدام فایل ها و پوشه ها به صورت محلی در دسترس قرار گیرند.

حس ذخیره سازی

با گذشت زمان، رایانه شما می تواند بی سر و صدا پر از آشغال های بی مورد شود بدون اینکه شما متوجه شوید، زیرا سطل بازیافت و فایل های موقت فضای ذخیره سازی شما را می کشند. Storage Sense به مبارزه با خزش کمک می کند. به Settings > System > Storage رفته و گزینه Storage Sense را فعال کنید تا ویندوز به طور خودکار فایل‌های موقت غیر ضروری را پاک کند و هر فایلی را که بیش از 30 روز از سطل بازیافت شما می‌گذرد حذف کند. می‌توانید آن گزینه‌ها را با استفاده از پیوند Change how we free up space در زیر گزینه تغییر دهید.

به‌روزرسانی اکتبر 2018 این قابلیت را اضافه کرد که Storage Sense فایل‌های دست نخورده را از هر نقطه از رایانه شما به فضای ذخیره‌سازی ابری OneDrive شما ارسال می‌کند و فضای روی هارد دیسک شما را آزاد می‌کند. اگر نزدیک به پر کردن فضای ذخیره‌سازی محلی خود هستید، می‌تواند مفید باشد، اما مراقب فضای موجود OneDrive خود باشید – فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان نیست. خوشبختانه، این ویژگی شامل کنترل های دانه ای است.

چراغ شب

نور شب هنگام دور شدن از عصر، از چشمان شما محافظت می کند. برای تنظیم دمای رنگ صفحه‌نمایش شما در جلسات محاسباتی پس از تاریکی، عملکرد را از برنامه محبوب f.lux حذف می‌کند. این باعث می شود بعد از اتمام کار راحت تر به خواب بروید.

برای فعال کردن نور شب، به تنظیمات > سیستم > نمایشگر بروید. پس از انجام این کار، تنظیمات ویژگی را برای تنظیم دقیق رفتار آن باز کنید. پرایمر PCWorld’s Night Light می تواند به شما کمک کند گزینه های خود را راهنمایی کنید.

تعویض منبع صوتی

کنترل‌های میزان صدا در نوار وظیفه ویندوز 10 ویژگی‌های جالب و در عین حال جذابی دارند: منابع قابل انتخاب. با کلیک کردن روی نام دستگاه صوتی در کنترل‌های صدا، فهرستی از همه خروجی‌های صوتی متصل را فرا می‌خوانید، به این معنی که می‌توانید از هدفون خود به بلندگوهای خود جابه‌جا شوید و بدون نیاز به شیرجه زدن در کنترل پنل، دوباره برگردید.

به‌روزرسانی آوریل 2018 گزینه‌های صوتی دقیق‌تری را نیز به برنامه تنظیمات اضافه کرد و آنها را از کنترل پنل حتی بیشتر دور کرد.

صدای فضایی

این تنها ترفند صوتی در کمین ویندوز 10 نیست. هدفون Windows Sonic فرمت صدای فراگیر مجازی را ارائه می‌کند که می‌تواند صدایی که از هدست شما می‌آید شاداب‌تر و جوی‌تر احساس کند. اثربخشی این ویژگی بسته به تجهیزات شما و میزان حساسیت شما نسبت به نشانه های صوتی متفاوت است.

برای فعال کردن Windows Sonic، روی نماد بلندگو/صوتی در سینی سیستم در سمت راست نوار وظیفه خود کلیک راست کرده، سپس Spatial sound (هیچکدام) را انتخاب کنید. در پنجره باز شده روی منوی کشویی کلیک کرده و Windows Sonic for Headphones را انتخاب کنید. روی اعمال کلیک کنید، سپس OK، و کارتان تمام شد!

نشانگرهای بزرگتر و پررنگ تر

شما همیشه توانسته اید اندازه مکان نما را در تنظیمات > سهولت دسترسی > اندازه مکان نما و نشانگر تنظیم کنید، آن را کمی بزرگتر کنید و رنگ آن را از سفید به سیاه تغییر دهید. به‌روزرسانی می 2019 ویندوز 10 موارد بیشتری را اضافه کرده است و به شما امکان می‌دهد مکان‌نما را به اندازه عظیمی افزایش دهید و گزینه‌های رنگی مختلفی را اضافه کنید. بله، همه اینها به نام قابلیت استفاده است، اما سرگرم کننده است.

نمای دسترسی سریع فایل اکسپلورر را خاموش کنید

وقتی فایل اکسپلورر را در ویندوز 10 باز می‌کنید، به طور پیش‌فرض روی یک نمای دسترسی سریع جدید است که پوشه‌هایی که اغلب به آنها دسترسی داشته‌اید و فایل‌هایی که اخیراً مشاهده کرده‌اید را نشان می‌دهد. من شخصاً آن را دوست دارم، اما اگر ترجیح می‌دهید File Explorer به صورت پیش‌فرض از نمای «This PC» موجود در ویندوز 8 استفاده کند، در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است.

File Explorer را باز کنید، سپس View > Options را از نوار انتخاب کنید. یک پنجره گزینه های پوشه باز می شود. روی منوی کشویی «Open File Explorer» در بالا کلیک کنید، سپس گزینه «This PC» را انتخاب کنید. روی OK کلیک کنید و کارتان تمام شد!

همچنین بهتر است بدانید مصرف زیاد اینترنت گوشی می‌تواند به مواردی مرتبط باشد که حتی در ویندوز دیده می‌شود. یکی از این عوامل، به‌روزرسانی‌های خودکار است. همان‌طور که در ویندوز به‌روزرسانی‌های خودکار سیستم‌عامل و نرم‌افزارها می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را مصرف کنند، در گوشی‌های هوشمند اینترنت گوشی زود تمام میشود . به‌روزرسانی‌های برنامه‌ها و سیستم‌عامل می‌تواند به‌طور خودکار شروع شود، به‌خصوص زمانی که گوشی به اینترنت متصل است. برای کاهش مصرف اینترنت گوشی، می‌توانید تنظیمات به‌روزرسانی‌های خودکار را بررسی و محدود کنید.

همچنین، در ویندوز، فرآیندهای پس‌زمینه‌ای که به اینترنت متصل می‌شوند، می‌توانند باعث مصرف زیاد داده‌ها شوند. این امر در گوشی‌های هوشمند نیز صادق است. برنامه‌ها و سرویس‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، ممکن است بدون اطلاع شما به اینترنت وصل شوند و داده‌ها را مصرف کنند. برای کنترل مصرف اینترنت گوشی، بررسی کنید که چه برنامه‌هایی در پس‌زمینه فعال هستند و در صورت لزوم آنها را غیرفعال کنید. این اقدامات ساده می‌تواند به کاهش مصرف اینترنت گوشی کمک کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا