توسعه فردی

موانع تفکر انتقادی و راهکارهای غلبه بر آنها

موارد زیر موانع تفکر انتقادی است که ما را از تفکر انتقادی باز می دارد. همچنین نحوه دور زدن این مانع در اینجا مورد بحث قرار گرفته است.

1. رفتار خودمحورانه

این تمایل فرد به ربط دادن همه چیز به خود است و منجر به ناتوانی در ارزیابی دیدگاه ها و احساسات دیگران می شود. او نمی تواند چیزی فراتر از فلسفه خود را تحمل کند. او دوست دارد که دیگران به همان شکلی که او فکر می کند به یک موضوع فکر کنند.

در نتیجه، او نمی تواند تفکر خود را گسترش دهد و مردم اطراف او را از تفکر انتقادی دلسرد می کنند. این یکی از مهمترین موانع تفکر انتقادی است و غلبه بر بسیاری از اوقات چالش برانگیز است.

اصلاح این رفتار برای یک فرد پیچیده است زیرا او نمی تواند این نقص شخصیت را پیدا کند. یکی از چیزهایی که می تواند به از بین بردن این گرایش کمک کند، آوردن آنها به محیطی است که همه بتوانند نظرات خود را تبادل کنند، به نظرات دیگران احترام بگذارند و هر ایده ای را زیر سوال ببرند. مناظره، جلسه پرسش و پاسخ باز و بحث گروهی ترتیب دهید تا آنها را به تفکر باز عادت دهید.

2. تفکر گروهی

یکی دیگر از موارد مضر یا یکی از موانع تفکر انتقادی است. در این حالت، اکثر افراد گروه نظرات خود را بیان نمی کنند و هیچ سوالی نمی پرسند. آنها بیکار می مانند و از هر چه دیگران می گویند بدون هیچ استدلالی حمایت می کنند.

برای غلبه بر این مانع، هر یک از اعضای گروه باید از هم جدا بایستند و نظرات و عقایدی را که پیش روی خود قرار داده اند، مورد پرسش و استدلال قرار دهند و افکار، عقاید و عقاید خود را بیان کنند.

تنها پیشنهاد برای انجام چنین کاری کافی نیست. همچنین به آنها انگیزه دهید که فکر کنند و سؤال بپرسند، به آنها کمک کنید تا توانایی فکری خود را رشد دهند، زمینه ایجاد کنند و موقعیتی را در برابر او ایجاد کنید تا به راحتی باور کند و سؤال بپرسد.

3. ذهنیت هواپیماهای بدون سرنشین

می توان آن را به عنوان ناتوانی فرد در توجه به آنچه در اطرافش می گذرد توصیف کرد. این نوع افراد نمی توانند در یک جلسه کلاسی یا بحث حواسشان باشد. برایشان عادت می شود و در نتیجه نمی توانند اینقدر فکر کنند.

این عادت زمانی رشد می کند که فرد از کار طولانی مدت خسته می شود و کار را خسته کننده می داند. برای غلبه بر این مانع، معلمان، سرپرستان یا میزبانان باید از مخاطبان یا مقامات خود آگاه شوند، چیزها را برای آنها جالب کنند، موضوعات و وظایف را تغییر دهند.

4. وضعیت اجتماعی

جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم دارای برخی ارزش ها، افکار و فرضیات است. بنابراین بسیاری از ما به روش خاصی فکر می کنیم. تفکر آنها با ارزش ها، باورها و مفروضات جامعه مرتبط است. معمولاً فکر کردن فراتر از این طیف برای آنها چالش برانگیز است.

باز هم، این یکی از موانع مهم تفکر انتقادی است، زیرا تفکر ما را محدود کرده است. غلبه بر این مانع نیز دشوار است زیرا اکثر مردم متوجه نمی شوند که مشروط شده اند تا به روشی خاص فکر کنند.

تنها آگاهی اجتماعی و فرهنگی می تواند به غلبه بر این مانع کمک کند.

5. تعصبات شخصی

سوگیری های شخصی مانع تفکر انتقادی می شود زیرا بر عدالت فرد تأثیر می گذارد و همچنین مانع از استفاده از تجربه، استدلال و عقل سلیم برای تصمیم گیری صحیح می شود.

برای غلبه بر این تصمیم، همه باید صداقت و درستکاری را رعایت کنند.

6. فشار کاری

ما اغلب در محل کار غرق می شویم. ما زمان زیادی برای انجام کارهای محوله نداریم. این به طرز وحشتناکی بر مهارت تفکر انتقادی ما تأثیر می گذارد. وقتی زمان کوتاه است و ضرب الاجل در را می زند، اکثر ما به گونه ای قدم می زنیم که هیچ تفکر استراتژیک برای تکمیل کار را در بر نمی گیرد. و در اینجا زمانی است که مانع تفکر انتقادی به وجود می آید.

برای غلبه بر این مانع باید برای هر کار چه کوچک و چه بزرگ برنامه و برنامه داشته باشیم. همچنین، ما نباید کار را برای آینده انباشته نگه داریم.

7. ترس

مانع رشد و تکامل کلی فرد می شود. به عنوان یک اثر، مانعی برای تفکر انتقادی است. ترس انسان را بی اعتماد و بی انگیزه می کند و حاضر نیست فراتر از دایره خود فکر کند.

برای از بین بردن ترس از ذهن افراد، مدیران، سرپرستان یا روسای محل کار می توانند با تضمین محیط کاری مناسب نقش اساسی ایفا کنند.

نتیجه

انسان به دلیل قدرت باورنکردنی مغزش بهترین مخلوقات است. تفکر انتقادی چیزی جز استفاده مؤثرتر از مغز نیست. اگر شروع به تفکر انتقادی کنیم، می توانیم بفهمیم که مغزمان چقدر قدرتمند است.

تفکر انتقادی برای کارفرما ارزش فوق العاده ای دارد. در حال حاضر در فهرست برترین مهارت های نرم در جستجوی جهانی قرار دارد. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که همه ما انتقادی فکر کنیم و نسل های آینده را به این امر عادت دهیم.

اما موانعی بر سر راه فرآیند تفکر انتقادی وجود دارد که اگر تلاش کنیم، می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا