بیوگرافی و ادبیات

برگزیده‌های تاریخی فرانسه: از رهبران نظامی تا هنرمندان و دانشمندان

مشهورترین افراد  فرانسه در طول تاریخ چه کسانی هستند؟

وقتی به افراد مشهور فرانسوی در تاریخ فکر می کنید، موارد زیر به ذهنتان می رسد: ناپلئون بناپارت (رهبر نظامی مشهور)، ژان آرک (قهرمان مشهور فرانسوی) و لویی چهاردهم (معروف ترین پادشاه فرانسه). این مقاله به شناخته شده ترین فرانسویان در طول تاریخ از رهبران نظامی، هنرمندان، دانشمندان، نویسندگان و ورزشکاران می پردازد.

1. ناپلئون بناپارت (1769 – 1821)

یک رهبر سیاسی و نظامی بنام ناپلئون بناپارت در دوره انقلاب فرانسه مشهور شد که بلافاصله بعد از الحاق جزیره در کورس به دنیا آمد. او بعد از تمام شدن خدمتش در ارتش فرانسه توانست به درجات بالاتری دست پیدا کند.قبل از سلطنتش به عنوان امپراتور و زمانی که تاچ گذاری اش در کلیسای نوتردام انجام شد  به مدت 5 سال ، اولین کنسول و رهبر اصلی  جمهوری فرانسه شناخته شد.بعد از گذشت یک سلسله طولانی از مبارزات نظامی موفقیت آمیز، در سن 21 سالگی در سنت هلنا از دنیا رفت.

2. کوکو شانل (1883 – 1971)

کوکو شانل (متولد گابریل بونهور “کوکو” شانل) یک تاجر زن و طراح مد بسیار معتبر بود که به دلیل تأسیس برند مشهور جهانی شانل شناخته می شود. در دورانی که پس از جنگ جهانی اول رخ داد، شانل با محبوبیت یک شیک غیررسمی و اسپرت به عنوان استاندارد استایل برای زنان شناخته شد.شنل که به عنوان یک خالق پرکار خدمت می کرد، موفق شد شبح کرستی که قبل از زمان او بود را با طرح هایی جایگزین کند که برداشتن و پوشاندن آنها زمان کمتری داشت، هزینه کمتری داشت و بدون اینکه ظرافت را به خطر بیندازد. او قبل از گذراندن بیشتر زندگی خود در پاریس در Saumer، Maine-et-Loire متولد شد.

3. لویی چهاردهم (1638 – 1715)

پادشاه فرانسه از سال 1643 تا زمان مرگش در سال 1715، سلطنت لویی چهاردهم (همچنین به عنوان پادشاه خورشید یا لویی کبیر شناخته می شود) طولانی ترین پادشاهی ثبت شده در تاریخ یک کشور مستقل بود. مدل او از فرانسه نماد عصر مطلق گرایی اروپا بود، زیرا او خود را با مجموعه وسیعی از افراد مهم سیاسی، فرهنگی و نظامی احاطه کرده بود.لویی چهاردهم، مانند اسلاف خود، به کار برای ایجاد یک دولت متمرکز ادامه داد که فئودالیسم باقی مانده در مناطق مختلف فرانسه را از بین ببرد. در نتیجه، او توانست اشراف را آرام کند. او که در Chateau de Saint-Germain-en-Laye متولد شد، کشور فرانسه را از کاخ باشکوه خود در ورسای اداره کرد.

4) ماری آنتوانت (1755 – 1793)

ماری آنتوانت (متولد ماریا آنتونیا ژوزفا یوهانا) آخرین ملکه فرانسه و همسر لویی شانزدهم قبل از انقلاب فرانسه بود. ماری آنتوانت اصالتاً اتریشی بود  و گمان می‌رفت که طرفدار اتریش، یکی از بزرگترین دشمنان فرانسه در آن زمان بود.ماری آنتوانت که به‌خاطر هزینه‌های هنگفت، شایعه‌های بی‌هزینه‌ای و فرزندان نامشروع شناخته می‌شود، زمانی که سلطنت فرانسه در سال 1793 سقوط کرد، توسط گیوتین زندانی و کشته شد.

5. شارل دوگل (1890 – 1970)

شارل دوگل یک دولتمرد و افسر ارتش بود که مسئول رهبری مردم فرانسه علیه رژیم آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم و رئیس دولت موقت جمهوری فرانسه بود که برای احیای دموکراسی در کشور تلاش می کرد.به دستور رئیس وقت شورای وزیران، وی متقاعد شد که از دوران بازنشستگی خارج شود و در بازنویسی قانون اساسی، پس از تصویب از طریق رفراندوم، مسئولیت تأسیس جمهوری پنجم را بر عهده گرفت. در اواخر همان سال، او به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد. در لیل متولد شد و زندگی او را به مقاصد زیادی برد. با این حال، او در Colombey-les-Deux-Eglises درگذشت.

6. کلود مونه (1840 – 1926)

کلود مونه نقاش مبتکری بود که به خاطر پایه گذاری ژانر امپرسیونیستی، رویکردی هنری که به عنوان پیش درآمد مدرنیسم مشاهده می شد، به ویژه در روش های نقاشی طبیعت بر اساس ادراک، شهرت داشت. او در طول دوران حرفه‌ای خود، پرکارترین و پیگیرترین شاگرد این فلسفه به حساب می‌آمد.مونه که در پاریس، فرانسه به دنیا آمد، در لو هاور، نرماندی بزرگ شد که نقطه کلیدی برای علاقه او به فضای باز بود. میراث او بسیار موفق و مکررا در طول زندگی خود که بیشتر اوقات در گیورنی اقامت داشت به نمایش گذاشته شد، میراث او منبع الهام بسیاری از هنرمندان مشتاق است.

7. ماری کوری (1867 – 1934)

ماری کوری شیمیدان و فیزیکدانی بود که به عنوان پیشگام در زمینه تحقیقات رادیواکتیو شناخته می شود. اولین زنی که با همسرش جایزه نوبل دریافت کرد، او همچنین اولین زنی بود که تا به حال استاد دانشگاه پاریس شد.کوری در ورشو لهستان متولد شد، مکانی که در آن زمان مکانی متعلق به امپراتوری روسیه بود. بزرگترین دستاورد او در کشف عناصر رادیوم و پولونیوم با تکنیک های ابداع شده برای جداسازی ایزوتوپ های رادیواکتیو بود. او پس از زندگی تا سن 66 سالگی در پاسی فرانسه درگذشت.

8. ژان آو آرک (1412 – 1431)

فردی به نام ژان آرک خودخوانده  ” ژان دوشیژه ”  و  متولد دومرمی در پادشاهی فرانسه ، به عنوان قهرمانی برجسته در فرانسه به خاطر تلاش های محوری او در  جنگ صد ساله و به خصوص در لنکستریان، که دافع جنگنده ها بود، شناخته شده است.کارهایی از جمله تلاش انگلیسی ها برای فتح کردن فرانسه و همچنین تعمید او به عنوان قدیس توسط کلیسای کاتولیک روم بود. او بعد از گذشت یک سال از تلاش هایش برای جنگ دستگیر شد و در آتش سوزانده شد و برچسب بدعت گذار توسط همکاران انگلیسی اش به او داده شد. مرگ او در روئن سرزمینی که تحت مالکیت انگلیس بود اتفاق افتاد.

9. ویکتور هوگو (1802 – 1885)

ویکتور هوگو با بیش از 60 سال فعالیت ادبی، شاعر، مقاله‌نویس، نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس تأثیرگذار جنبش رمانتیک بود. آثار او در طیف گسترده‌ای از ژانرها از جمله غزل، حماسه، اپیگرام، تاریخ، سخنرانی‌های سیاسی، خاطرات، طنزها و رمان‌ها فراوان بود.دو اثر برجسته در تاریخ نویسندگی او عبارتند از: بینوایان 1862 و گوژپشت نوتردام در سال 1831. در بسکانکن فرانسه به دنیا آمد و در ابتدا یک سلطنت طلب بود. مبارزه برای بسیاری از دلایل اجتماعی از جمله حذف مجازات اعدام از اقدامات وی بود.

ازجمله کتاب های معروف ویکتو هوگو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-آخرین روز یک محکوم به اعدام

2-گوژپشت نتردام

3-کلود ولگرد

4-بینوایان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا