متفرقه

سه مقصد متفاوت: اکتشافات در ورزنه، یزد، و خرانق

برای استفاده حداکثری از بازدید از کویر و نمکزار، چند شب اقامت در شهر کوچک ورزنه در حاشیه کویر را در نظر بگیرید.

این شهر بسیار آرام و آرام است، اما مردم خونگرم و خوش‌آمد هستند، و یک قدم زدن ساده در اینجا با صحنه‌های به یاد ماندنی، مانند گل‌های رز قرمز زیبا که در تخت‌های خشک و ترک‌خورده باغ شکوفا می‌شوند، پاداش می‌دهد. و خانم هایی که در غروب آفتاب با چادرهای سفید موزون از پل قوسی شهر عبور می کنند. اینجا تنها جایی در ایران است که در آن چادر سفید می پوشند.

همچنین نمونه‌های خوبی از برج‌های کبوتر معروف این کشور را در اینجا خواهید دید که هم بازسازی شده‌اند و هم با افزایش سن از بین می‌روند. این برج های مدور به طور گسترده ای برای جمع آوری مدفوع کبوتر برای استفاده به عنوان کود در چشم انداز خشک، قبل از ظهور کود شیمیایی استفاده می شد. آنها اغلب به زیبایی تزئین شده اند و ساختارهای چشم نوازی دارند.

یزد: شهر برج های باد

شهر کویری باستانی یزد، مقصدی که به دلیل ساختمان‌های خشتی قدیمی و سنتی و سیستم‌های زیرزمینی زیرزمینی هوشمندانه‌اش به عنوان میراث جهانی شناخته می‌شود، چیزهای زیادی وجود دارد. اما برای ما، یزد برای این چیزها و موارد دیگر برجسته است: اینجا بود که بهترین دیزی را در ایران داشتیم.

یزد بیش از 1500 سال است که پذیرای مسافران جاده ابریشم بوده است و با قدم زدن در کوچه‌های باریک مملو از خانه‌ها و مغازه‌های خاکی، عمق تاریخی اینجا قابل لمس است.

اینجا شهری است برای سرگردانی، برای غرق شدن در فضای بیابان، برای گم شدن ناامیدانه در آن، برای از بین بردن نگرانی های نازک شهر خود و غرق شدن کامل در تاریخ، فرهنگ و غذای ایرانی.

نقاط برجسته زیادی وجود دارد، اما ویژگی های برجسته عبارتند از مجتمع امیر چخماق، با تقارن زیبای طاق نما. آتشکده آتشکده زرتشتیان (یزد زمانی مرکز قدیمی ترین دین توحیدی در جهان بود). و مسجد جامع جامع، با ورودی سر به فلک کشیده، کاشی کاری های خیره کننده و مناره هایی به ارتفاع 48 متر.

قنات باستانی مسجد را هنگام بازدید باز یافتیم، در اعماق زمین در زیر پلکانی شیب دار. مدتی را اینجا گذراندیم و با مردم محلی بسیار صمیمی گفتگو کردیم.

از دست ندهید: صاحب الزمان زورکهنه

این تجربه منحصربه‌فرد و بی‌نظیر ایرانی برای ما در طول اقامتمان در یزد یک اتفاق شگفت‌انگیز بود. زوركانه كه در يك مخزن آب 440 ساله قرار دارد، عملاً باشگاهي است كه مردان در آن سنت باستاني تمرينات را با استفاده از چماق هاي چوبي در اندازه هاي مختلف انجام مي دهند.

قوانین و آداب و رسوم سختگیرانه ای برای شرکت کنندگان وجود دارد و اجرا با موسیقی سنتی اجرا می شود. اگر غیرعادی به نظر می رسد، اینطور است، اما این دقیقاً چیزی است که آن را به یک امر ضروری تبدیل می کند. این تمرین هر روز عصر به جز جمعه انجام می شود و هزینه ورود برای هر کدام 200000 ریال است.

پایان کامل یک روز برای کاوش در یزد این است که در اواخر روز پشت بامی پیدا کنید (کافه هنر را ببینید)، چای بنوشید، از خط افق پر از گنبدهای کاشی کاری شده و بادگیرها لذت ببرید (سیستم های باستانی بسیار هوشمندانه ای که باد را می گیرند، خنک می کنند. و آن را به خانه زیر بفرستید)، و به طور کلی از یکی از باستانی ترین شهرهای جهان شگفت زده شوید.

سپس یک خانه دیزی را پیدا کنید و از این غذای منحصربفرد ایرانی خورش بره، سیب زمینی و نخود بخورید. این یک وعده غذایی پرفورمنس است، نه تنها در نحوه تهیه و ارائه، بلکه در نحوه خورده شدن آن. خیلی خوبه مکان مورد علاقه ما در یزد برای دیزی و سایر غذاهای خوش طعم محلی، تورمه و ترنج بود.

جای تعجب نیست، و شاید مانند بسیاری از مسافران هزاران سال دیگر – ترک این واحه صحرای جذاب و باستانی برای ما بسیار سخت بود.

از طریق مهمانسرا در ورزنه قرار گذاشتیم تا با تاکسی به یزد برویم، سفری حدود دو ساعت و نیم.

خرانق – روستای باستانی رها شده فراموش نشده

در 80 کیلومتری یزد، مشرف به منظره ای آرام از مزارع با پشتوانه کوه های خشک و ناهموار، روستای فریبنده خرانق قرار دارد: کاملاً محیطی و برای همه مقاصد، کاملاً متروکه.

این شهر جذاب که بیش از هزار سال پیش توسط زرتشتیان سکونت داده شده است، با گذرگاه‌های پیچ در پیچ و خانه‌های خشتی، مکانی برای کاوش است.

در حالی که نشانه‌های زیادی وجود دارد که زمین‌های اطراف به طور فعال کشاورزی می‌شوند، ما در کاوش در شهر ساکت و در حال فروپاشی با حیوانات بیشتری مواجه شدیم تا مردم. با این حال، تصور زمانی که خانواده‌ها اتاق‌های خشتی را پر می‌کردند، صدای اذان از مناره‌ای که هنوز ایستاده بود به صدا در می‌آمد، و زندگی در کوچه‌های باریک شلوغ بود، دشوار نبود.

همانطور که روی پشت بام تکه تکه پارک می‌کردیم و به ویرانه‌ها نگاه می‌کردیم، این احساس متمایز را داشتیم که، در حالی که خرانق باستانی به آرامی در حال فرسایش است، داستان آن مدت‌ها پس از ناپدید شدنش ادامه خواهد داشت.

ما در یک سفر یک روزه از یزد از خرانق دیدن کردیم و از این مکان و همچنین آتشکده زرتشتیان در چاک چک (به ورودی ما در زیر مراجعه کنید) و قلعه نارین در شهر میبد را بازدید کردیم. سفر با دو نفر دیگر، یک تاکسی و یک راننده در روز برای ما حدود 1.7 میلیون ریال به اضافه هزینه ورودی هزینه دارد. ورودی کراناق هر کدام 50000 ریال بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا