بیوگرافی و ادبیات

برخی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ و فرهنگ جهان

برخی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ چه کسانی هستند؟ در اینجا چند شخصیت تاریخی را معرفی می کنیم که باید آنها را بشناسید…

1-Hatshepsut(حدود 1507 قبل از میلاد – حدود 1458 پیش از میلاد)

فرعون مصر باستان

هات‌شپسوت، یکی از تنها زنان فراعنه مشهور در مصر باستان بود و از سال 1473 تا 1458 قبل از میلاد به تنهایی حکومت کرد. واقعیت این است که حکومت او در سال 1479 قبل از میلاد آغاز شده، زمانی که به عنوان نایب السلطنه برای پسر خوانده‌اش، توتموس سوم، عهده دار شد. پس از هفت سال حکومت، هات‌شپسوت به عنوان فرعون تاج‌پوش تجلیل شد و تمام عناوین و مقامات فرعونی را به خود اختصاص داد. او در تصویرها با بدن مردانه، لباس‌های سنتی فرعونی، تاج و ریش مصنوعی نمایش داده شده است.

2-Amenhotep III(حدود 1401 تا 1350 قبل از میلاد)

آمن‌حتپ سوم در طول حکومت طولانی‌اش، دوران طلایی را در مصری به قدرتمندترین کشور جهان، یعنی دوران سلسله هجدهم، رقم زد. اگرچه امروزه نوه او، توت عنخ آمون، بیشتر شناخته شده است، اما آمن‌حتپ سوم توسط پادشاهان بعدی به عنوان یک الگوی بی‌نظیر در نظر گرفته شد. او تحت پشتیبانی شخصی، به رشد و توسعه بهترین صنایع دستی مصری کمک کرد و برنامه‌های ساخت و ساز جاه‌طلبانه‌اش او را به یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین سازندگان تاریخ مصر تبدیل کرد.

3-Alexander the Great (356 قبل از میلاد – 323 قبل از میلاد)

پادشاه مقدونیه

وقتی فیلیپ دوم مقدونی در سال 336 قبل از میلاد تخت و تاج را به پسرش، اسکندر، واگذار کرد، اسکندر با هدف تصاحب امپراتوری ایران، به پیروزی در یونان مشغول شد. در لحظه فوت اسکندر در سن 32 سالگی در بابل، او یک امپراتوری گسترده را به وجود آورده بود که سه قاره را دربر می‌گرفت و حدوداً 2 میلیون مایل مربع را شامل می‌شد.

پروفسور پل کارتلج، مورخ معروف، در مورد ویژگی‌هایی که اسکندر را به یک رهبر بی‌نظیر تبدیل کرده، توضیح می‌دهد: “او دارای کاریزما و شجاعت فردی بی‌مانندی بود و اغلب سربازان خود را از جلوه‌ی خود رهبری می‌کرد. همچنین او توانایی استثنایی‌ای در تشخیص لحظات حیاتی در نبردها داشت و تصمیم‌های جدی‌ای را در آن لحظات اتخاذ می‌کرد تا پیروزی را تضمین کند.”

4-Ashoka the Great (حدود 304 تا 232 قبل از میلاد)

امپراتور هند از سلسله Maurya

آشوکا بزرگ، امپراتور برجسته هندی از دودمان موریا بود که از سال‌های حدود ۲۶۸ تا ۲۳۲ پیش از میلاد بر بخش عمده‌ای از شبه‌قاره هند حکومت می‌کرد. او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان هند شناخته می‌شود و آیین بودا را در سطح وسیعی از آسیای باستان منتشر کرد. نماد “چاکرا آشوکا” یا “چرخ عدالت” روی پرچم هند مدرن قرار دارد.

5-Julius Caesar (100 قبل از میلاد – 44 قبل از میلاد)

فرمانروای رومی، ژنرال و دولتمرد

ژولیوس سزار، سیاستمدار و ژنرالی برجسته، قدرت را در سال 44 قبل از میلاد به دست آورد و خود را به عنوان کنسول و دیکتاتور اعلام کرد. او با گسترش گسترده جمهوری روم و انجام اصلاحات مهم، از جمله ارتقاء تقویم ژولیانی، به شهرت رسید. به عنوان یک فرمانده نظامی برجسته، سزار موفق به فتح گول و دو حمله به بریتانیا شد. ترور او توسط گروهی از سناتورهای جمهوری خواه در مراسم مارس رخ داد و این حادثه باید به عنوان قسمت مهمی از نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر در مورد او مطرح می‌شد.

6-Cleopatra (69 قبل از میلاد – 30 قبل از میلاد)

آخرین فرعون فعال مصر باستان

آخرین فرعون فعال مصر، کلئوپاترا به شکوفایی کشوری تقسیم شده کمک کرد، اما بیشتر به خاطر روابط با ژولیوس سزار و مارک آنتونی، زیبایی ادعایی او و خودکشی او – احتمالاً با نیش مار – پس از شکست از اکتاویان به یاد می‌آیند. او کنترل مصر را در سال 51 قبل از میلاد پس از مرگ پدرش به دست گرفت و در ابتدا با برادرش بطلمیوس دوازدهم حکومت کرد.

7-Caesar Augustus (63 قبل از میلاد – 14 پس از میلاد)

اولین امپراتور روم محسوب می شود؛

مردی که به نام گایوس اکتاویوس و معروف به اکتاویوس توسط ژولیوس سزار به عنوان وارث خود پذیرفته شد. پس از شکست دادن آنتونی و کلئوپاترا در نبرد آکتیوم در سال 31 قبل از میلاد، او نام آگوستوس را به خود گرفت و در 27 قبل از میلاد اولین امپراتور روم شد. بیشتر بخوانید درباره به قدرت رسیدن آگوستوس توسط آدریان گلدزورثی، نویسنده بیوگرافی امپراتور.

8-Jesus Christ (6-4 قبل از میلاد – 30 پس از میلاد)

رهبر مذهبی محور مسیحیت

بیشترین اطلاعات ما در مورد عیسی از چهار انجیل می‌آید که در دهه‌های 60 تا 90 بعد از میلاد، یعنی پس از مرگ او، نگاشته شده‌اند. این انجیل‌ها بیان می‌کنند که عیسی، پسر خدا، از یک نجار در ناصره به دنیا آمده و در اورشلیم مصلوب شده است. مسیحیت که بر اساس آموزه‌های عیسی مسیح است، با بیش از 2 میلیارد پیرو، بزرگترین دین جهان است. این دین ابتدا در خاورمیانه شکل گرفت و سپس در مناطق مختلفی از اروپا، سوریه، بین‌النهرین، آسیای صغیر و مصر گسترش یافت. در سال 380 پس از میلاد، به دین رسمی امپراتوری روم تبدیل شد.

9-Boudica(30-60 پس از میلاد)

ملکه بریتانیا باستان از قبیله Iceni

بودیکا (که Boudicca یا Boadicea نیز نامیده می شود) که در نورفولک کنونی و بخش هایی از سافولک و کمبریج شایر زندگی می کنند، یک شورش جسورانه را علیه رومی هایی که در سال 43 پس از میلاد به بریتانیا حمله کردند رهبری کرد. نیروهای او کولچستر – پایتخت بریتانیا روم – را نابود کردند. و همچنین لندن و سنت آلبانز.

10-King Arthur (احتمالا قرن ششم)

جنگجو و پادشاه افسانه ای بریتانیا

این پادشاه افسانه‌ای بریتانیا در مجموعه‌ای از درام‌های تلویزیونی، اقتباس‌های سینمایی و رمان‌ها در مرکز صحنه قرار می‌گیرد. اگرچه او تا حد زیادی به عنوان یک شخصیت فولکلور در نظر گرفته می شود، برخی از مورخان – به ویژه باستان شناس مایلز راسل – پیشنهاد می کنند که او ترکیبی از چندین شخصیت واقعی قرون وسطایی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا