دسته‌بندی نشده

اثرات کمبود خواب بر سلامت جسمی و روانی

احساسات شما همه جا هستند

امکان دارد که شما احساس کنید زمانی که خواب را از دست می دهید ، احساساتتان از کنترل خود خارج می شوند. دکتر بارون در این مورد گفته است: شما اغلب بیش از اندازه نسبت به محرک های عاطفی واکشن نشان می دهید. اتفاقاتی مثل اتفاقات فیلم یا کارهای بزرگی که امکان دارد باعث اضطراب ، نارحتی و یا خشم شما شوند.

بررسی ادبیات Cureus در سال 2018 نشان داد افرادی که هر شب به میزان کافی می‌خوابند، طغیان‌های عاطفی کمتری مانند خشم و رفتارهای پرخاشگرانه کمتری از خود نشان می‌دهند.

اغلب بیمار می شوید

دکتر وینتر می گوید: ” سیستم ایمنی بدن شما نیز ممکن است از خواب ضعیف رنج ببرد.”

به طور خاص، ممکن است متوجه شوید که از بین بردن سرما سخت تر است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در خواب ۱۶۴ مرد و زن سالم را در هفت روز متوالی دنبال کرد.

شرکت‌کنندگان قرنطینه شدند، قطره‌های بینی حاوی راینوویروس به آنها داده شد و طی پنج روز از نظر ابتلا به سرماخوردگی تحت نظر بودند. این مطالعه نشان داد که مدت خواب کوتاهتر با افزایش حساسیت به سرماخوردگی مرتبط است.

هنگام خواب، سیستم ایمنی بدن شما سیتوکین ها را تولید می کند که پروتئین هایی هستند که به محافظت در برابر عفونت ها و التهاب کمک می کنند. محققان مشکوک بودند که چند شب کم خوابی می تواند تولید سیتوکین ها را در بدن کاهش دهد و در نتیجه قدرت دفاعی بدن در برابر ویروس ها را ضعیف کند.

شما دچار دردسر شده اید

دکتر استیون شانبوم، چشم پزشک در برکلی، میشیگان می گوید: ” وقتی خسته می شوید، نمی توانید ماهیچه های چشم را نیز کنترل کنید.”

اول این که چرت زدن روی خواب، ماهیچه های نرم را از بین می برد و به تمرکز چشم ها کمک می کند.

سپس عضله چشمی اضافی وجود دارد که چشم را از این طرف به سمت دیگر و بالا و پایین حرکت می دهد. دکتر شانبوم به Health گفت: «بسیاری از افراد دچار عدم تعادل ماهیچه‌ای هستند که چشم‌هایشان به خوبی با هم ردیابی نمی‌شود. کمبود خواب کنترل ناهماهنگی را سخت تر می کند و به طور بالقوه منجر به دوبینی می شود. ممکن است هر دوی این مشکلات بینایی را بعد از یک شب کم خوابی مشاهده کنید و ممکن است با زمان کمتری که در رختخواب می گذرانید، ادامه پیدا کنند.

پوست شما خوب به نظر نمی رسد

این مراحل شامل اقدامات احتیاطی معمول مانند حفظ رژیم غذایی متعادل غنی از چربی های خوب، استفاده از محافظ UV و حتی داشتن خواب شبانه خوب است.

در یک مطالعه درماتولوژی بالینی و تجربی در سال ۲۰۱۴، متخصصان دریافتند که افراد کم خواب سطح بالاتری از کاهش آب ترانسپیدرمال دارند و پوست خود را بیشتر از افراد خوب پیر می کنند.

علاوه بر این، افرادی که خوب می‌خوابیدند، 30 درصد بازیابی سد پوستی بیشتری داشتند. آنها همچنین درک بهتری از ظاهر و جذابیت ظاهری خود در مقایسه با افراد کم خواب داشتند. این افراد معمولا به بهترین کلاس ماساژ می رفتند.

فلورا کیم، MD، FAAD، از پوست درماتولوژی فلورا کیم در دالاس، تگزاس، گفت: “وقتی خواب خوب شبانه مانع شود، شما به طور قابل توجهی خسته تر به نظر خواهید رسید.” حلقه های تیره زیر چشم، افتادگی پلک ها، چین و چروک یا خطوط ریز، افتادگی گوشه های دهان و پوست رنگ پریده تر ممکن است ایجاد شود. او گفت که کمبود خواب همچنین می تواند باعث آکنه های گاه به گاه به دلیل اختلالات شبانه روزی شود که به تغییر بیولوژیکی ناگهانی تبدیل می شود که باعث عدم تعادل در پوست شما می شود.

افراد مبتلا به محرومیت از خواب تمایل دارند خستگی خود را با افزایش مصرف کافئین و سیگار کشیدن جبران کنند که هر دوی آن ها می توانند در بروز آکنه گاهی نقش داشته باشند.

دکتر دبرا جالیمان، متخصص پوست و استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی آیکان در مونت سینای نیویورک گفت: ” بدن شما در هنگام خواب کلاژن تولید می کند. خواب کافی به پوست کمک می کند تا خود را احیا کند.” او گفت: ” سلول ها بازسازی می شوند و ترمیم DNA نیز در این دوره تقویت می شود.” منبع

شما فکر می کنید که در چرخ به خواب رفته اید

وقتی برای چند ثانیه بدون اینکه بدانید سرتان را تکان می دهید، ممکن است خواب ریز را تجربه کنید. دکتر وینتر گفت: “مغز می گوید، “برای من مهم نیست که می خواهید چه کار کنید. ما می رویم بخوابیم.” این روشی است که بدن شما را مجبور می کند تا استراحت مورد نیاز خود را دریافت کنید. مشکل بزرگ این است که در صورت رانندگی ریزخواب می تواند بسیار خطرناک باشد.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه تخمین زده است که در سال 2017، 91000 تصادف گزارش شده توسط پلیس شامل رانندگان خواب آلود بوده است. این تصادفات منجر به مجروح شدن 50000 نفر و کشته شدن نزدیک به 800 نفر شد.

اگر زمانی در جاده احساس خواب آلودگی کردید، خود را کنار بکشید و استراحت کنید تا زمانی که احساس کنید دوباره فرمان را به دست بگیرید. منبع

شما بزرگ نمی شوید

خواب کافی و رشد موفقیت آمیز دست به دست هم می دهند و به همین دلیل است که نوزادان در چند سال اول زندگی خود بسیار می خوابند؛ بدن آن ها در حال رشد سریع است. این روند تا دوران کودکی و نوجوانی ادامه دارد. این تحقیق نتیجه گرفت که عموماً کودکان 5 تا 10 ساله به 10 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند و کودکان 10 تا 17 ساله به حدود هشت تا نه ساعت خواب نیاز دارند.

دکتر جلیمان گفت: “هورمون رشد انسانی (HGH) در حالی که ما در خواب هستیم شروع به کار می کند.

طبق تحقیقی در سال 2010 که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم های بالینی منتشر شد، در مقایسه با سطح های مختلف بیداری، غلظت هورمون های رشد در گردش در زمان خواب به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بنابراین، کمبود خواب باعث می‌شود که هورمون‌های رشد کمتری داشته باشید که شاید رشد و تکامل شما را خفه کند. اگر می خواهید به صفحات رشد خود بهترین فرصت ممکن را بدهید، استراحت زیادی داشته باشید.

نکاتی برای داشتن یک خواب شبانه خوب

برای خود یک برنامه تنظیم کنید، محیط اتاق خواب خود را کنترل کنید، به سراغ بهترین کلاس ماساژ بروید چون ماساژ مناسب درمان بی خوابی گزینه ی خوبی است. از نورهای قبل از خواب دوری کنید،دمای اتاق را خنک نگه دارید، صدا ها و عوامل حواس پرتی را دور کنید،اگر نمی توانید بخواب بلند شوید و کتاب بخوانید یا موسیقی گوش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا